JIDA Museum Selection vol.15

札幌市電
新型低床車両
(札幌市交通局
A1200系)

Manufacturer

札幌市交通局
Sapporo City Transportation Bureau

Designer

株式会社GKデザイン機構
田中 一雄
GK Design Group Inc.
Kazuo Tanaka

※画像はクリックすると拡大します。

この新型超低床車両は、札幌市路面電車の新規環状運転をめざし、全く新しく独自に開発されたものです。その特徴は以下の四点です。
*街並みに溶け込む、洗練されたデザイン:雪イメージした白を基調とした外観は、札幌の都市の先進性や爽やかな気候風土などを表現しています。
*木の温もりを感じられる空間:シートは新緑の緑をイメージし、窓側のサイドテーブルなどに道産木材を使うことにより、柔らかい雰囲気の空間にしました。
*広く開放的な車内:車体が長くなり、定員は従来より約2割増の71人に。窓も大きくなり、車窓から広がる四季折々のまちの景色を眺めやすくなります。
*スムーズな移動の確保:車内の床は段差が無く、車いすやベビーカーでの移動もスムーズ。地面から床面までの高さは、従来の車両よりも50センチメートルほど低くし、高齢者をはじめ多くの方が乗り降りしやすくなります。

(解説/田中一雄)
2013年5月3日 運行開始

The new ultra low floor vehicle was originally developed to fit a cyclic operation system for Sapporo's streetcars. It is characterized by the four points given below:
* A sophisticated design that blends into the cityscape: The appearance of the vehicle was based on the image "as white as snow". This expresses the advanced and refreshing climate of the city of Sapporo.
* The space lets one feel the warmth of wood: The seats convey the image of fresh green. Using wood form Hokkaido for the side tables at the windows, the space is given a soft atmosphere.
* Wide and open inside: The body of the vehicle is longer than before. The capacity is 71 people now and has thus been increased by 2%. It affords a better view of the city outside the windows during the four seasons.
* Ensuring smooth movement: Since there is no step on the floor, it is easy to move in the car with a wheelchair or a stroller. The height of the floor from the ground is less than 50cm, i.e. less than in conventional vehicles. Thus, passengers (including the elderly) can get on and of more easily.

(Description / Kazuo Tanaka)
Launch Year / 2013


 

札幌市の路面電車再生策として、すすきの地区で途切れていた路線を環状運転するために導入された車両である。札幌本府の創建時に格子割された限られた道路幅に対し旧車両と同幅ながらスリムにまとめられ高い居住性と全面低床を実現している。また、外装は白と黒のみのモノトーンに抑えながら、内装は木の温もりを感じる空間を創出している。既に「ポラリス」という愛称のもとに市民に親しまれている点も含め高く評価した。

(選定委員/長谷川 聡)

The vehicle is used as a tram in Sapporo. It was introduced to operate on a new circular route that had been cut off at Susukino district in the past. If you look at the limited road width which originates from the division of the city into a grid structure at the time of its foundation, the width of the new vehicles is the same as that of the previous ones, but the new streetcars feature a low floor and an excellent interior. Furthermore, while the exterior maintains the previous monotone black and white color pattern, the interior creates a space where you can feel the warmth of wood. I highly appreciate this, since the design thus includes a feature the public is already familiar with and which had been nicknamed "Polaris".

(Selected by / Satoru Hasegawa)