JIDA Museum Selection vol.17
 

SWING BIN

Product SWING BIN
SWING BIN
Model number
Manufacturer 株式会社プラスティックス
Plastics Co.,Ltd.
Designer 竹内 茂一郎
Shigeichiro Takeuchi
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

シンプルの限界が生み出した美しさで、国内外のデザインファンから「世界一美しいゴミ箱」と称されるSWING BIN。従来の「ゴミ箱」で妥協しない、生活空間にこだわる人も納得する完成度です。最も際立つ特徴は、筒状のボディの上にそっと置かれた蓋。単なる一枚の薄い木板が、本体と蓋に施されたわずかなカッティングのみで絶妙なバランスを保ち、優しく回転します。
また、丸太木を鋭く斜めに切り落としたような潔くプリミティブなフォルムが、一切の凹凸や無駄な装飾、パーツを排除したミニマル美を一層引き立たせています。高い実用性を兼ね備えながらも、ゴミ箱であることを忘れさせるほどのエレガントな佇まいが見る者を魅了するSWING BINです。(解説 / 竹内 茂一郎)

2015年  3月発売  ¥7,800(税別)

このSWING BINは、円筒を斜めに切ったシンプルな造形であるが、その断面部分にちょっとした工夫があり、蓋は単に置かれているだけである。その固定方法と開閉の様子は一度見ただけで納得してしまうもので、ここにこのデザインの独創性がある。本体と蓋の厚みや素材・仕上げなど細部の処理に製作者の取組姿勢が伺える。(選定委員 / 齋藤 和彦)


SWING BIN is admired by design lovers from all over the world as the “world’s most beautiful trash bin” for its beauty accomplished by pursuing simplicity to the limit.The perfection of it satisfies even the pickiest users who would not compromise about living spaces with traditional “trash cans” . The most distinctive feature is the lid placed gently on its tubular body. One thin piece of wooden lid balances itself on the slight groove engraved on the bin and the lid to rotate gently.The graceful and primitive form of the sharply angled slanted log brings out a minimalistic beauty that eliminates extra parts and decorations.While being highly functional, SWING BIN fascinates the users with an elegance that makes you forget it is a trash bin.  (Description / Shigeichiro Takeuchi) Launch Year 2015

The SWING BIN has the simple look of a cylinder with a slanted angle, but there’s a little ingenuity to its cross-section so the lid just rests on the bin. The originality of this design exists in the way the lid rests on the body and in the open-close mechanism,  both very convincing even at one look. The creator’s commitment is visible in the details such as the thickness of the bin and lid, choice of the material and the finishing touches. (Selection Committee / Kazuhiko Saito)



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