JIDA Museum Selection vol.19
 

Miimo(ミーモ)HRM520

Product Miimo(ミーモ)HRM520
Miimo HRM520
Model number
Manufacturer ホンダ
Honda
Designer 株式会社本田技術研究所 パワープロダクツR&Dセンター 前田 譲治
Honda R&D Co., Ltd. Power Products R&D Center MAEDA Joji
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

Miimoは一般家庭などの芝生を無人で刈り取るロボット芝刈機です。事前に設置されたエリアワイヤーに囲まれた芝地を自動で刈り続け、バッテリーが消耗すると自ら充電ステーションに戻って充電し、再び芝刈りを始めます。細かく刈られた芝は、その場に撒かれ自然に戻されます。今までユーザーが休日などに行っていた芝刈り作業を、昼夜を問わずロボットに作業させることで、家族との触れ合いや、芝地でくつろぐ時間を過ごせるように開発しました。従ってユーザーに安らぎと親しみを感じてもらえるように、Miimoには優しい印象のラウンドシェイプや、安全な全方向バンパーなど、優雅なガーデンライフを演出するデザインが盛り込まれています。(解説/前田譲治)2017年6月発売¥498,000(税抜き)

ロボット芝刈り機にはスポーティな造形の製品が多いが、Miimoの外観は実にシンプルである。そのため砂や水などの汚れがボディにたまりにくい。また傷がつきやすい外周部には傷や汚れが目立ちにくいグレーの樹脂が使用されている。汚れやすい屋外で使う製品に必要な機能性が、誠実にスタイリングへ落とし込まれている(。選定委員/野口大輔)

Miimo is a robot that automatically mows the common household lawn. It mows the lawn within a wired boundary, returns automatically to its docking station to recharge when it is running low on power, and, after recharging, continues to mow. The tiny grass pieces that are trimmed will be dispersed back onto the lawn. By letting Miimo take care of the lawn day or night, which normally is a task reserved for the weekends, more time is won by the user to spend with family and enjoy the yard itself. In order for the user to feel more at ease with the product, the mo- wer possesses a friendly, rounded shape with 360o awareness sensors. Miimo is designed to bring luxury to taking care of the lawn. (Description / MAEDA Joji) Launch Year / 2017

There are mowing robots from different manufactures that look sporty, but Miimo has a more reserved appearance. Therefore, it is easier to keep clean from foreign elements, like sand or water. A gray colored lacquer is used for the exterior body, which minimizes the visibility of dirt and scratches. Its main outdoor functions, where it is most dif cult to keep the mower clean, is superbly designed. (Selection Committee / NOGUCHI Daisuke)