JIDA Museum Selection vol.19
 

LIXIL カーポート SC

Product LIXIL カーポート SC
LIXIL Carport SC
Model number
Manufacturer 株式会社 LIXIL
LIXIL Corporation
Designer 丹羽 新吾
NIWA Shingo
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

住宅のファサードに美しく調和するカーポートがあることで、住空間の向上と共に街並みも美しくしてくれる事を目指しました。住宅は人々が長く付き合う大切な場所ですが、これまでのカーポートは仮設的で工業製品的に感じられ、快適な空間であるとは言い難いモノでした。車を守る基本機能だけでなく、住宅や車を引き立て、人々の暮らしに、そっと寄り添うような存在になればと思います。住宅との調和を目指すにあたり、
「構成の調和」「形状の調和」「素材の調和」をコンセプトに、住宅建築の要素を見つめ直し、住宅トレンドに左右されないシンプルな造形で、メーカー量産品でありながら、建築的な佇まいを目指しました(。解説/丹羽新吾)
2017年10月発売¥394,000~(税抜き)

住宅にマッチするためのシンプルかつノイズレスなカーポート。実にシンプルな目的だが、その目的に対して血の滲むような努力をし、ようやく実現にこぎつけた製品である。市場規模が未知数の中、これほどの情熱を注げたのは「次世代のスタンダードを作りたい」というデザイナーの想いに寄るところが大きかったのではないかと思う。こうしたひとつひとつの想いが我々の社会を前進させるのである。(選定委員/蘆澤雄亮)

For both a better living space and more beautiful cityscape, we designed a carport that blends in beautifully with the facade of the modern home. Homes are impor- tant places—they are where we live for long periods of time—but the carports designed until now look always as though they are temporary, industrial products, and one would be hard-pressed to say they make the spaces they adjoin more com- fortable. Our goal is not only to assure their basic functions, such as protecting cars, but also to bring prominence to both the homes they compliment and the cars that stand at the ready for daily use within them. Aiming to create more harmony between the home and the car, we reexamined the elements of residential archi- tectures, carefully considering the ways “harmony” can be realized in structure, form, and material. Regardless of the level of its mass production, our carport will have a simple form and architectural appearance that will simply  t into any kind of existing housing structures. (Description / NIWA Shingo) Launch Year / 2017

A simple and noiseless carport that blends in with residential buildings. Though seemingly a simple task, a great amount of consideration was involved in realiz- ing this product. I  nd that, while the market-size of carport is not yet clear, the effort put into this carport’s realization stems from the designer’s desire to create new standards for the next generation. I believe such strongly individualistic app- roaches to design help advance our society in a good way. (Selection Committee / ASHIZAWA Yusuke)