JIDA Museum Selection vol.20
 

コードレス・クリーナー

Product コードレス・クリーナー
CORDLESS VACUUM CLEANER
Model number VC-NXS2/NX2
Manufacturer 東芝ライフスタイル株式会社
TOSHIBA LIFESTYLE PRODUCTS & SERVICES CORPORATION
Designer 株式会社東芝 デザインセンター 山内敏行
TOSHIBA CORPORATION DESIGN CENTER YAMANOUCHI Toshiyuki
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

様々な場所を快適に掃除できるキャニスター型のコードレス・クリーナー。コンセントの抜き差しやコードが届かないといった不満を解消。主要部品を本体中央に配置し、大型タイヤを採用することで、小回りが利き段差も軽々と乗り越えられる。家具や角をすり抜けしやすく、両面走行可能な丸みのある上下対称ボディで思い通りの自在な操作性を実現。本体が障害物に引っ掛かり、ひっくり返るといった掃除中のストレスを解消。独自開発モーターによる強い吸引力と最長60分の運転時間で家中の隅々までキレイにすることができる。上位モデルには、カップやフィルターのメンテナンスが簡単なダストステーション付きモデルを用意している。(解説/山内 敏行)2018年9月発売 オープン価格

 

掃除の都度、充電ステーションのダストボックスにゴミを吸引し、身軽に移動する画期的なクリーナー。主たる機能を象徴するように、2つの車輪のみで構成されたアイコニックなデザインは斬新である。日本のコンパクトな住環境では掃除中に本体を反転せざるを得ない状況に陥るが、多くのクリーナーが本体ごと逆さに転がってしまう。このデザインは反転にも強く、軽量化など様々な使い勝手と環境への工夫がなされた使用者の体験価値を十分に反映したモデルと言える。(選定委員/松本 博子)

 

The VC-NXS2/VC-NX2 is a cordless canister-vacuum-cleaner that eases cleaning at home. With its most important technical elements at the center of the main unit and large wheels, this vacuum cleaner has a small turning radius, can smoothly climb over steps and weave around furniture and corners. It is designed with a round and vertically symmetrical shape that enables it to run even upside down, making tricky situations, such as when the main unit is overturned by an obstacle, no longer problems. The motor exclusive to our vacuum has a strong suction that can clean an entire house under 60 minutes. The upper-grade model comes with a dust station that ensures easier cup / lter maintenance. (Description / YAMANOUCHI Toshiyuki) Launch Year / 2018

 

This vacuum cleaner is a revolutionary cleaner, light-weight and easy to use. The cleaner deposits the dust it collects into the box by the battery charge station. The deisgn is iconic: with only two wheels, upon first glance it is already clear how innovative this product is. In Japan’s narrow and compact living environments, it should be obvious that a vacuum would be easily turned over, but most of the cleaners just ip upside down and cease operating. This product is made to continue cleaning even upside-down. The designers have made a product that successfully reflects user experience, by lightening the weight and thinking about usability and the environments in which it is used. (Selection Committee / MATSUMOTO Hiroko)