JIDA Museum Selection vol.22
 

オフトコ シリーズ

Product オフトコ シリーズ
off toco series
Model number
Manufacturer エレコム株式会社
ELECOM CO., LTD.
Designer 鹿野 峻
SHIKANO Takashi
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

本来のカメラバッグが持つ便利な機能性を毎日の暮らしにおとし込むことは出来ないかと思い、「思わずトコトコと出掛けたくなるoff toco」をコンセプトとしてブランド展開。普段づかいする上で本当に必要な機能は何か、要望調査や使用検討を繰り返し行い、背負う・持つ・置く・出し入れする等の細かな使用感を洗練させた。また、縫製ラインを見せない折込み式の縫製や素材・カラー・パーツの調整により、高機能ながら街中にも溶け込むシンプルな外観を実現。製品・パッケージ・ロゴ・WEB・店頭まで全体を共通の世界観で一気通貫のブランド構築をしている。(解説/鹿野 峻) 2016年1月発売

 

今までのカメラバッグは“黒色・過剰機能・重い・装飾的”なプロ/マニア仕様が多かった。Off tocoは20-30代ライトユーザー向けに「シンプルな外観ながら高い機能性を備えた、普段使いしたくなるバッグ」を実現。カメラインナーケース着脱式、独自のマグネット式ワンタッチ開閉機構等、機能から自然と導き出されたデザイン。カメラ業界の枠を超え、新しいユーザー層と使用シーンを広げている。(審査委員/佐野 正)

 

Seeking the possibility to incorporate the convenient function of original camera bag into everyday life, we have developed the brand with the concept of "off toco, a camera bag that makes you feel like going out." We repeatedly conducted request surveys and usage studies to figure out which functions are necessary for everyday use, and refined the usability in carrying, holding, placing, and putting in and out. We have also realized a high functionality in a simple appearance that blends into a cityscape, by using fold-in sewing to conceal the sewing line and coordinating materials, colors, and parts. We are building a comprehensive brand with a common world view, ranging from the product, packaging and logo, to website and storefront. (Description / SHIKANO Takashi)  Launch Year / 2016

 

Existing camera bags often had specifications for professionals and enthusiasts—black, over-engineered, heavy, and decorative. With casual users in their 20s and 30s in mind, Off toco has realized a bag with a simple appearance yet with high functionality that you want to use every day. The design was naturally derived from necessary functions, such as the removable camera inner case and the unique magnetic one-touch open and close mechanism. This bag is gaining new user groups and wide use beyond the boundaries of the camera industry. (Selection Committee / SANO Masashi)