JIDA Museum Selection vol.22
 

シャロウズ

Product シャロウズ
shallows
Model number
Manufacturer クリチーバ デザイン+ディレクション
CRITIBA DESIGN+DIRECTION
Designer 坂下 和長
SAKASHITA Kazunaga
先駆性
Pioneer spirit
社会性
Social performance
技術革新性
Technology innovation
造形性
Modeling
生活領域/Living areas
事業領域/Business areas
公共領域/Public areas

クリスタル製のこの花器の最頂部は、中心に向かってなだらかな浅瀬になっています。注がれた水は一旦中心の穴に溜まり、溢れたあとに浅瀬に広がります。そして、花器の縁まで水が満たされると、表面張力の影響で水が膨らんで見えるという仕組みです。水の表面張力はそのまま花器のテクスチャの役割を果たし、水の柱と植物だけがそこに存在するかのような錯覚を生み出します。遠くから見ると植物が空間を彩り、近づくと今度は花器に満たされた水の表面張力に目を奪われます。空間の中で花器としての機能を果たしつつ、立つ視点(距離感)によって主役と脇役という役割が切り替わり、見る人に楽しさと豊かさを感じさせてくれます。(解説/坂下 和長)2015年12月発売 ¥29,000~¥46,000(税抜き)

 

クリスタルの削り出しによって製作されたこの花器は、水と器の境界線を無くす工夫がなされている。あたかも水の柱に植物が浮いているような幻覚は見る者を立ち止まらせる。凹レンズ状に削られた薄い窪みに満たされた水は、表面張力により膨らみ緊張感と繊細な美を演出している。ガラスの歴史は古く紀元前より用いられている。しかしこれほど明快に水を表現した花器は見当たらない。デザインの力を改めて見せつけられた作品と言える。(審査委員/北村 光彦)

 

The top of this crystal vase gradually becomes shallow towards the center. The poured water is collected in the central hole once, overflows, and then spreads into the shallow. When the water fills up to the vase's edge, it appears to swell with the surface tension. The water's surface tension acts as the flower vase's texture, creat-ing the illusion that only the column of water and the plants are there. When viewed from a distance, the plants color the space, and when approached, the surface ten-sion of the water filled in the vase fascinates your eyes. While fulfilling the function as a vase in the space, the leading role and the supporting role switch depending on the standing viewpoint (sense of distance), giving the viewer fun and satisfying feel-ing. (Description / SAKASHITA Kazunaga)  Launch Year / 2015

 

Carved out of crystal, this vase is designed to eliminate the line between the vessel and water, giving the viewer the illusion that plants are floating in a column of water. The water filling the thin, shallow depression shaved into the concave lens shape swells up because of the surface tension, creating a sense of tension and delicate beauty. Glass has long been used since BC - however, no other vase has

ever ex-pressed water as clearly as this one. This is a work that shows once again the power of design. (Selection Committee / KITAMURA Teruhiko)