Product | MAZDA MX-30 MAZDA MX-30 |
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Model number | DREJ3P |
Manufacturer | マツダ株式会社 Mazda Motor Corporation |
Designer | デザイン本部 Design Division |
先駆性 Pioneer spirit |
社会性 Social performance |
技術革新性 Technology innovation |
造形性 Modeling |
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生活領域/Living areas |
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事業領域/Business areas |
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公共領域/Public areas |
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MAZDA MX-30は、マツダの電動化戦略のリードモデルです。価値観の変化や新しいライフスタイルに寄り添うことを目指し、「ヒューマンモダン」をデザインコンセプトに、親しみやすさや温かみを感じるデザインを実現しました。大胆な塊が持つ美しさを際立たせるシンプルな立体構成、フリースタイルドアによる身軽さを体現したキャビン、コルクをはじめとするサステナビリティをテーマとした素材使いやフローティングコンソールなどによって「開放感に包まれる」インテリア空間など、人の手が生み出す美しいカタチとこだわりのつくり込みを基礎としながら、マツダの魂動(こどう)デザインの表現に拡がりを持たせることに挑戦しています。
(解説/マツダ株式会社)
マイルドハイブリッドモデル:2020年10月発売 ¥2,420,000 . ¥2,656,500(税込み)
EV MODEL:2021年1月発売 ¥4,510,000 . ¥4,950,000(税込み)
美しいフォルムのSUVだが、特筆すべきはセンターオープンドア構造の採用である。乗員が前ドア開閉後、移動せずに後ドアの開閉操作ができ、90度近い角度まで開く前後ドアと、人間工学に基づき設計した開口部により、ドア開閉から乗員の乗降、荷物の載せ下ろしなど、一連の動作がスムーズに行える。ユーザ調査で得た課題を、計測に基づく定量データで検証し、こども連れや妊婦をはじめ、ユーザの身体負荷を軽減し安全性を高めている。
(審査委員/長谷川 聡)
The MAZDA MX-30 is a leading model representing Mazda's electrification strategy. Responding to changing values and new lifestyles, the design reflects its concept of “human modern” and is developed to show warmth and familiarity. We have been taking on new challenges to expand Mazda’s “KODO DESIGN” based on the beautiful shapes and details crafted by human hands. It is demonstrated in the design elements, including the simple sculptural form that emphasizes the bold beauty of the solid body, the cabin that embodies agility and accessibility by adopting coach doors without the center pillar, and the interior space that adopts sustainable materials such as cork as well as a “floating console” giving a sense of openness.
(Description / Mazda Motor Corporation) Launch Year / 2020(MILD HYBRID MODEL), 2021(EV MODEL)
The SUV has a beautiful form, notably with the adoption of coach doors, which allow passengers to open and close the front door then the rear doors without moving. The doors open to almost 90 degrees, coupled with the ergonomic design that offers a smooth movement for passengers opening and closing the doors, getting on and off the vehicle, as well as loading and unloading the luggage. The issues detected in the user survey were verified with quantitative data based on measurements. It led to reducing the physical load on users, including children and pregnant women, thus improving safety.
(Selection Committee / HASEGAWA Satoru)